Időmérés a Spartan versenyeken

Időmérés a Spartan versenyeken

Tomáš Fluksa, a Spartan időmérő csapatának főnöke arról mesél, hogy milyen feladataik vannak a versenyeinken.

Spartan

Hány ember dolgozik veled az időmérő csapatban?
Összesen több mint harmincan vagyunk. Sok más típusú sport időmérésével is foglalkozunk, nem csak a Spartannal. Néhányunknak ez teljes munkaidős állás, azonban vannak külső munkatársak és diákok is. Általában 4-6 fős csapat dolgozik a Spartan eseményeken, de ez függ a pálya hosszától és a versenytávok számától is.

Hány nappal a verseny előtt kell kiutaznotok a helyszínre és mikor hagyjátok el azt?
Helyileg Ostravaban vagyunk, ami egy nagyon jó pozíció a legtöbb CEU-s Spartan versenyhez. Általában pénteken kora reggel kezdünk és közvetlenül a verseny után hagyjuk el a helyszínt. A távolabbi versenyek esetében csütörtöktől vasárnapig maradunk (illetve hétfőig, ha vasárnap is versenynap van). Romániába szerda délután indultunk el és hétfő reggelig maradtunk ott.

Spartan

Mik a főbb feladatok a verseny előtt, alatt, illetve után?
A verseny előtti napon ellenőriznünk kell a rajtcsomagokat. Az Önkéntesek borítékokba teszik a chipeket és minden más szükséges dolgot, mi pedig beolvassuk a chipeket, hogy ellenőrizzük az állapotukat (pl. hogy nem romlottak-e el, illetve, hogy az elem működik-e bennük), és ami a legfontosabb, párosítjuk őket a BIB számokkal. Egyeztetnünk kell a fotós koordinátorral és a versenyigazgatóval a checkpointok (ellenőrző pontok) pozícióját biztonsági okokból, illetve azért, hogy biztosítsuk az akadályoknál készített fényképek kereshetőségét a versenyt követően. A Sprint versenyeken általában 3, a Supereken 4, a Beasteken 5, az Ultrán pedig még több ilyen checkpoint-ot telepítünk. Meg kell találnunk az optimális megoldást arra, hogy kizárjuk a pálya rövidítésének lehetőségét, ugyanakkor biztosítanunk kell a fényképek gyors kereshetőségét is. A pontokat próbáljuk nagyjából egyenlő távolságonként felosztani, hogy a legideálisabb áttekintést biztosítsák a versenyeken és természetesen hozzáférhetők kell, hogy legyenek számunkra. Szükségünk van a checkpointokról felénk történő adatáramlásra a versenyek alatt is. Nagy versenyeken a mobilhálózatok összeomolhatnak és a hegyekben is probléma van a térerővel. A legtöbb esetben nincs közvetlen kapcsolat a chechpointoktól a célba, emiatt el kell döntenünk, hogy mely adatáramlási technológiát használjuk az egyes checkpointoknál. Ez azt jelenti, hogy egyesével felkeressük a checkpointokat, és megvizsgáljuk a lehetőségeket, kitaláljuk, hogy hány szőnyeget kell ott használni az időmérésre stb.

A start listához szükséges adatok feldolgozása és a BIB falra történő kinyomtatásuk az egyik legegyszerűbb feladat.

A versenynap reggelén kiszállítjuk az eszközöket a checkpointokra, összekapcsolunk minden szükséges technikát és elkezdjük működtetni. Általában mi vagyunk az első emberek a fesztivál területen.

A verseny alatt ellenőrizzük az időmérő berendezések állapotát, figyelünk a checkpointokról történő adatáramlásra és feldolgozzuk ezeket az információkat. Rengeteg chip kerül beolvasásra a különböző időmérő pontokon. Majdnem 100% ezekből automatikusan működik a beállításainknak megfelelően. Néhány speciális esetet muszáj leellenőrizni, vagy manuálisan beállítani, de szerencsére ezekből nincs sok. A Spartan szervezőivel is kommunikálunk, ha szükségük van információra, pl. a diszkvalifikált résztvevőkről, vagy a sérültekről. Mi a versenyzőkért is vagyunk, úgyhogy ha valaki elveszti a chipjét, esetleg szükség van a neve, vagy a születési dátuma helyesbítésére, az idejével kapcsolatban panasza van, diszkvalifikálták, vagy büntetést kapott, mi elérhetők vagyunk számukra. Speciális esetekben, amikor valaki aggódik a barátja, vagy családtagja iránt, megpróbáljuk kikalkulálni a célba érkezésének várható idejét. Ettől a szezontól kezdve a checkpoint idők online megjelennek a kivetítőn, egy példa ide kattintva, így tehát bárki le tudja online ellenőrizni ezt a verseny során – természetesen csak abban az esetben, ha képesek vagyunk áthozni az adatokat a checkpointokról.

Spartan

Mindig megvárjuk az utolsó versenyzőt, úgyhogy ne aggódj, senki nem fog lemaradni az eredménylistáról! 🙂 Verseny után amilyen gyorsan csak lehet, bepakoljuk a technikát az autóba, és megpróbálunk éjfél előtt hazaérni. Az irodában ki kell olvasnunk, meg kell számolnunk az összes visszaadott chipet, hogy összevessük a verseny előtti és utáni mennyiséget és felvegyük a kapcsolatot azokkal a versenyzőkkel, akiknek a chipje hiányzik. Ellenőrizzük az állapotukat, feltöltjük az elemeket, készülünk a következő versenyre és természetesen kezeljük az esetleges panaszokat.

Ugyanazzal a rendszerrel dolgoztok, vagy versenyről versenyre fejlesztenetek kell?
Az időmérő rendszer az első Spartan szezon, azaz 2014 óta ugyanaz. Ez egy japán technológia, nincs szükség semmiféle fejlesztésre. Más rendszerünk, például az adatközlési technológiánk mindig alakul. Az SW rendszer a miénk, még mindig dolgozunk rajta, fejlesztjük az aktuális szükségekhez mérten. A fő szezon általában áprilistól októberig tart, ekkor minden héten különböző helyszínekre utazunk, így az irodai munka nagy részét a tél folyamán végezzük, amikor a következő szezonra készülünk.

Mik azok a nehézségek, amikkel egy verseny során általában találkoztok? Például egy nagyobb áramszünet?
Ahogy korábban kifejtettem, néha nehéz kapcsolódni a checkpointokhoz, vagy túlterheltek a mobil hálózatok. Ha pl. a checkpointok adatküldése online nem működik jól a díjátadó ceremóniához szükséges eredmények kinyomtatásakor, akkor előfordul, hogy személyesen kell megszereznünk az adatokat USB adattárolóra kimásolva. Néhány helyen probléma van az elektromossággal, előfordul, hogy az eredményjelző nem működik, illetve nagyobb áramszünetek esetén muszáj külső áramforrást használnunk, de ezek a helyzetek a múlt évben igen ritkák voltak. Egyszer, amikor igen erős esőzés jött, az egyik checkpoint bedöglött, mert belefolyt a víz és össze kellett csődíteni az egész személyzetet a sátrunkba, mert bennünket is elárasztott. Más alkalommal az időmérő szőnyeg károsodott a verseny alatt és ki kellett cserélnünk.

Ha pl. egész nap 15 fok alatti hőmérsékletben üldögélsz, nagyon rossz, ha nem tudsz megfelelő kesztyűt használni, mert a számítógépen kell pötyögnöd. Ha a tűz túl közel van a célhoz és a szél egész nap felénk fújja a füstöt, a szemeink vörösek, könnyezünk, és nem látunk semmit… Igen, a körülmények néha számunkra is spártaiak.

Spartan

Mit csináltok, ha valaki panasszal él a versenyidejével kapcsolatban?
Azonnal orvosoljuk az összes ilyen esetet. Van egy ellenőrző kamera a célvonal mögött, így le tudjuk csekkolni, hogy jogos-e a panasz, vagy sem. Ha valakinek az idejével van problémája, a legjobb, ha közvetlenül verseny után, vagy még versenyt követő keddi nap előtt javítjuk. Ezután ugyanis az eredmények felkerülnek az Athlinksre és a későbbi panaszok kezelésével már problémák lehetnek. Bárki le tudja ellenőrizni az eredményét a helyszínen, illetve a www.onlinesystem.cz oldalon, és mi megoldást találunk a problémájára a versenynapon, vagy amennyiben a weboldalunkon keresztül elküldi a versennyel kapcsolatos adatait.

A leggyakrabban előforduló panaszok az alábbiak: rossz, vagy elveszett regisztrációs adatok, elveszett chip-ek.  A rövidebb és gyorsabb versenyeken a versenyzők néha azelőtt érnek be a célba, mielőtt mi befejezhetnénk a helyszíni módisításaik számítógépre történő rögzítését. Előfordul, hogy a versenyzők elküldik a saját kütyüvel mért rövidebb idejüket; leellenőrizzük a start idejüket, a checkpointokat, a célvonal kameráját és tájékoztatjuk őket, hogy tévedtek – pl. néhány óra megállítja az időt, amikor nem mozogsz.

Spartan

Ezzel a bloggal most egy kis betekintést nyerhettetek az időmérő rendszer működésébe. Reméljük hasznos volt. Köszönjük szépen a munkátokat, Tomáš!